חקירה ציבורית או ועדות אמת לריפוי הקורונה הפוליטית

| 921 צפיות
| 921 צפיות

החלטת הממשלה לאפשר את הסרת המסכות מסמלת את סוף עונת הקורונה. אך למרות הרצון הטבעי לחזור לשגרה, זה הזמן לעצור, לטפל בפצעים החברתיים והפוליטיים, לחשוף את האמת ולבנות חברה מתוקנת שמכירה בכללי הראוי והמוסרי כדי שמה שהיה לא יחזור שוב

| דר' מיכאל מירו | משפט ואתיקה

הגענו לסוף עונת הקורונה. הממשלה מוכנה לאפשר לציבור להוריד מסיכות, אבל אין סיכומים, חוזרים לשגרה, אל היום יום יום השוחק. זה צפוי ולא מפתיע. אין מה להלין, שכן זהו מהלך הטבע האנושי, ויצר ההישרדות מכתיב לנו להמשיך קדימה מבלי להביט לאחור. מדוע בכל זאת ממשיכים מתנגדי התו הירוק, מתנגדי החיסונים לילדים, ובכלל, כל אלה שהעזו לומר משהו אחר, כמו למשל משתתפות ומשתתפי שיירת החירות, אנשי ונשות המקצוע של מח"צ לקורונה, להיות מודאגים? למה הם לא רגועים? מדוע הם אינם 'משחררים' וחוזרים לשגרה? התשובה האינסטינקטיבית היא – כוחו של הרגל. קשה להם לחזור לשגרה אחרי שנתיים של מאבק בלתי מתפשר. אלא שהתשובה הזו מתעלמת מהעובדה שאנו רחוקים מהשגרה, שכן חוק הסמכויות שריר וקיים. התפיסה שבכל רגע נתון אפשר לחייב את כולם בסגר, מסכות, חיסונים, בדיקות ומה לא, נותרה בעינה, ומקבלי ההחלטות מתייחסים אליה כאל כתפיסה בלעדית שלא ניתן להפריכה. ואולם, מקבלי ההחלטות הללו מוגנים מפני ביקורת ומצוידים בהסכמים מושחרים עם פייזר ובהחלטות ממשלות החסויות לשלושים שנה, כאילו מדובר בסוד ביטחוני – מה שנותן יותר משקל לחשד שיש להם מה להסתיר.

כל אלה סיבות מספיקות עבור כל אחד ואחת מאיתנו להיות מודאגים. הקורונה הפוליטית מכה בנו כמו רוצח שקט, כזה המכרסם בחירות האישית ובחוסן של המשטר הדמוקרטי, ומוביל אותנו אל מחוזות השליטה המוחלטת בכולנו. חשוב גם לזכור שחוק הסמכויות, המחליש את יכולת הכנסת לפעול מול הממשלה, נחקק ברוב של תשעה ח"כים שתמכו ושלושה שהתנגדו. 

במלים אחרות, השיטה לא השתנתה. היא נותרה בעינה, אלא שכעת לא מדברים עליה, ולכן, אני אישית חבר במועצת החירום הציבורית לקורונה, ממשיך לפעול כמו יתר החברות והחברים. אני מודה, אני עיתונאי וחוקר מדע המדינה ומודאג ממה שאני רואה וחווה. ה'דאשבורד' של משרד הבריאות ממשיך למדוד מאומתים וחולים בקורונה. אנחנו, להבדיל, מונים את ההרס הנורא שהותירו מקבלי ההחלטות בבתי הספר, בנפשותיהם של הילדים, שנפגעו בנפשם בגלל מדיניות לא מרוסנת, והחלטות פסיאודו-רפואיות נוספות שנסמכות על מחקרים חלקיים ומעוררי מחלוקת.

דווקא כעת, כשנדמה שחזרנו לשגרה, זה הזמן לנסות להבין מדוע החיסונים נגד קורונה מאבדים את אמון הציבור. הרי השיווק האובססיבי שלהם לא נפסק. האמון בהם פחת משום שהמציאות טופחת על פני החוקרים, שהציגו הצלחות תוך התעלמות מהתמונה הכוללת. למרות האופטימיות האינסופית שלי ולמרות הרצון הטבעי לחזור לשגרה, אני רוצה שנעצור ונקבל החלטה, לחקור מה קרה כדי שנלמד ונתקן. יש אינספור דרכים לעשות את החקירה, בבית המשפט, בכנסת, בוועדת חקירה ממלכתית. לאור ניסיון העבר, אינני רוצה ועדת חקירה בראשות שופט עליון בדימוס, קצין צבא בכיר במיל, עורך דין או חשבונאי. מדוע? משום שאלה נצמדים לרוב אל כתב המינוי שנכתב על ידי הממשל, והתוצאה גלומה בשאלה שמוצגת לפני הוועדה, כך שלא אחת אפשר לדעת כבר מראש מה תהיה ההחלטה שתיכתב. בעיה נוספת היא המתודולוגיה, שהיא משפטית בעיקרה ולא מבוססת על עקרונות מוסר ואתיקה.

אני רוצה חקירה ציבורית – חקירה שבה תהיה מעורבות מלאה של כלל המגזרים בחברה, שבה יהיו שותפים אנשי אקדמיה ומעשה. אני רוצה שאלו החוקרים את עולם המוסר והאתיקה יהיו מעורבים, כדי שנוכל ללמוד מה ראוי לעשות ולא רק מה מותר על פי חוקה, חוק ומשפט. הגיעה העת לדו"ח שנכתב בשפה ברורה, לאחר הקשבה לכלל העדויות בנפש חפצה. דין וחשבון שייכתב בלי מלים מתחכמות ומכבסות, אלא במלים שמסבירות בפשטות מה היה, מהו המצוי, ומה רצוי וראוי. דין וחשבון לכל שוחרי הדמוקרטיה ההשתתפותית, הדמוקרטיה הישירה ובכלל. כדאי לנו כאזרחים לאמץ דמוקרטיה שבה מגיעים להסכמות. דמוקרטיה שבה נבחרי הציבור פועלים מתוך רצון לבנות חברה שפועלת על פי הראוי והמוסרי. נבחרי הציבור שמבקשים למצוא ביחד איתנו בעבודה קשה ומאומצת את הטוב המשותף.

אפשרות נוספת היא להקים ועדות אמת ופיוס, שבהן תיחשף האמת בלי מורא ובלי חשש מעונש. אמת שתהיה בסיס לריפוי פוליטי ופיוס, ולבניית חברה מתוקנת שמכירה בכללי הראוי והמוסרי כדי להימנע מתופעות כאלה בהמשך. לא אחת זו דרך טובה יותר לבירור סוגיות שיכולות לפרק חברה. טוב היה אילו היו מוקמות ועדות כאלה בסוגיות כאובות כמו היחסים בין יהודים לערבים, ילדי תימן, ועוד סוגיות רבות שנותרות ללא פתרון. משבר הקורונה החברתי-פוליטי חייב לזכות בטיפול עומק אם אנחנו חפצים במדינה דמוקרטית ראויה לאזרחיה.
הגענו לפסק זמן בחרדה הבריאותית, וזו העת לטפל בפצעים החברתיים והפוליטיים. ברגע שנהיה חברה טובה והגונה, נהיה גם חברה בריאה ומאושרת.


תגובות לכתבה זו יועברו לאישור לפני פרסום. אנא השתמשו בשפה מכבדת ואם מצאתם טעות, אנא צרפו נימוק ענייני וקישור למקור הטענה.

5000 תוים נשארו


דעת מצוות
קבלת המצוות והחוקים ללא שום הרהור וערעור
הכרת שלטון הקב"ה בעולם על-ידי המתקת המים

"וַיִּצְעַק אֶל ה' וַיּוֹרֵהוּ ה' עֵץ וַיַּשְׁלֵךְ אֶל הַמַּיִם וַיִּמְתְּקוּ הַמָּיִם שָׁם שָׂם לוֹ חֹק וּמִשְׁפָּט וְשָׁם נִסָּהוּ" (טו, כה)

בפרשת המים המרים רצה הקב"ה ללמד את ישראל עניין גדול וחשוב והוא שיקבלו עליהם את המצוות והחוקים ללא שום הרהור וערעור. הנה עם ישראל עומדים ומתפלאים אל מול הנס הגדול אשר משה משליך עץ לתוך המים המרים והמים נמתקים, ואומר להם משה רבנו: כשם שראיתם שהקב"ה שליט בעולמו ועושה בו כרצונו, על אף שאין אנו מצליחים להבין את דרכיו, כך עליכם לדעת שישנן מצוות מסוימות בתורה שאינן מובנות כלל, ואף נראות כבלתי הגיוניות בשכלנו הפשוט, אך מפרשה זו אנו לומדים כי הקב"ה הוא השליט בעולמו, הוא שציווה את כל המצוות ועלינו לקבלן גם כאשר אינן מובנות ואינן הגיוניות לנו, כשם שאין היגיון בדבר שעץ מר ימתיק מים מרים.

ישנם אנשים שאינם מוכנים לקיים את חוקי התורה ואת מצוותיה אלא אם כן מבינים הם את טעמיהם על בוריים. "המגיד הירושלמי" הנודע – הרה"ג שבתי יודלביץ' זצ"ל, היה משיב לאותם טועים, על ידי סיפור: מעשה באדם משכיל, שהלך בדרך ונכנס מסמר ברגלו. הלך לרופא והלה הוציא את המסמר, אך כיון שראה הרופא שרגלו קבלה זיהום מן החלודה שעל המסמר, ציוה עליו לקחת תרופות שונות במהלך אותו היום. הלך אותו משכיל לרוקח, והלה נכנס להכין ולהרכיב את התרופות על פי הוראות הרופא. הביט אותו משכיל על הרוקח ועל מעשיו, ואמר לו: אני אינני מה"דתיים" אשר כל מה שיאמרו להם מיד יקבלו, אני עושה רק מה שאני מבין ולכן אני דורש ממך שתסביר לי אלו מרכיבים מכילות התרופות ומהי מטרתו של כל מרכיב. חייך הרוקח ואמר לאותו משכיל: לשם כך דרושות שנים ארוכות של לימוד, ועתה עליך ליטול את התרופות ולסמוך על הידע של הרופא ושלי כי אכן אלו הן התרופות המתאימות לרפואתך. התעקש המשכיל ואמר: לא אטול את התרופות אלא אם כן אדע בדיוק מה מטרתה של כל תרופה. כעס הרוקח ואמר לו: אדוני, אם אינך רוצה ליטול את התרופות אל תיטול, אני לא אקבל ממון, אך אתה תינזק מן החולי, ויתכן אף שתמות, אני חוזר ואומר שלא תוכל להבין את הדברים כעת, הדבר המוטל עליך, הוא ליטול את התרופות לרפואתך, ואחר כך כאשר יהיה לך פנאי, תוכל ללמוד את חכמת הרוקחות.

והנמשל מובן. חוקי התורה הם "רפאות לשרך ושקוי לעצמותיך" (משלי ג, ח), ישנם חוקים אשר אינם מובנים, אך עלינו מוטלת החובה לקיימם, כפי שנצטווינו, ולסמוך על "רופא כל בשר" שחקק חוקים אלו, כי כל דרכיו חסד ורחמים. וזו מעלת עם ישראל שאמרו "נעשה ונשמע" – קודם "נעשה", ואח"כ "נשמע", מלשון הבנה.

0
עזיתה
דבר עם Dr. REINER FUELLMICH
ישנה קבוצת מדענים, שופטים, מומחים עולמיים. שבמהלך כל השנתיים חוקרים, בודקים וכן, גם הגיעו למסקנות.
אז.. כדאי לא להתחיל מהתחלה, אלא לבדוק אם אפשר לקבל את העובדות ולשפוט על פיהם. כמובן, עם קצת תוכן ישראל, צברי, ציוני .

0
מיקי
לא. לא ולא פיוס.
"ועדות אמת ופיוס"? רציני? למה בדיוק? קח את אש ולוי כדוגמה למי שביצעו ניסויים בחיילי צה'ל. לא רק שהם לא שילמו כל מחיר שהוא אלא התקדמו והתברגו יפה יפה בצמרת הממסד הרפואי. קח את ניסויי החיסונים בכללותם דוגמת חיסון הצהבת שלא קיבל שום אישור משום גורם והוזרק לילדי ישראל מבלי הסכמת ההורים. חיסון שפגע בילדים. מי שילם מחיר כלשהו?
כיצד יתכן שחברת פייסר תורמת למשרד ה'בריאות' עשרות מליוני שקלים. איך יכול להיות שכל מי שקשור "למגיפת קץ העולם" ודוחק לחובת התחסנות בחוק והדרה של מי שאינו מסכים להתחסן קשור בקשר הדוק עם עולם הפארמה,ומקבל ממנו מימון ישיר או עקיף? מדוע נשמע רק ניגון אחד? מדוע קולם של רופאים אחרים הודר מהתקשורת והם אוימו ע'י משרד 'הבריאות'.
שום פיוס. מי שכשל שילך לכלא וישלם פיצויים לקורבנותיו. אין מחילה ואין סליחה לאלו שכפו עלינו להיות נסיינים רפואים.
חלפו ימי ה'יהיה בסדר', אין יותר פוליטיקלי קורקט. נערכו כאן פשעים נגד האוכלוסיה. אנשים נזרקו מהעבודה, חוו השפלה והדרה , חלו , מתו בגלל ניסוי ארור, ואתה מציע פיוס?
באיזו זכות ?
לא לפיוס. בשום אופן לא.

0
רוני
האין מקום לענישה?
מאות פוליטיקאים, עובדי ממשל ונבחרי ציבור ביצעו פשעים נגד האנושות (ניסוי רפואי בבני אדם) ועוד מגוון של פשעים, הפצת םאניקה ושקרים, כולל הרג וגרימת נזקים בלתי הפיכים וחורבן מפעלי חיים, משקי בית, אלימות בתוך המשפחה אובדנות בקרב בני נוער ועוד ועוד.
כיצד ניתן להעניש אותם על פשעיהם בוועדות אמת ופיוס?
האם לוותר על חשיפת קלונם ועל הענשתם?
בדרום אפריקה, אכן, בוטל האפטהייד בוועדות אמת ופיוס. איך זה עובד?
איך יפוצו מיליוני אזרחים וילדים על נזקים וטראומות בלתי הפיכות?
איך שאריהם של עשרות מתים (מספר המדוייק, לא ידוע, האם יהיה אי פעם ידוע???) שמתו (נרצחו, לדעתי) כתוצאה מנזקי זריקות הרעל ואישפוזים קטלניים: פרוטוקול הדרמסיויר ; חיבור למכונות הנשמה אשר הרג רבים ; איסור השימוש בתרופות מוכחות כמרפאות - (כנראה) בגלל תנאי החוזה המושחר...
כיצד ניתן לפצות או להחזיר את הכבוד האבוד של הנפטרים, שכביכול, לפי רישומי בתי החולים "נפטרו מקורונה" או מ"סיבוכי קורונה"...???
איך ניתן למנוע הונאה כזאת בעתיד?

0