"מגזין זמן אמת" הוא אתר תקשורת שהוקם כדי לספק את מה שחסר כל כך במדיה – עיתונות אחרת, מעמיקה, המייצרת תוכן איכותי, שכולל תחקירים, סקירות ומאמרי עומק, ופועלת מתוך תחושת שליחות וללא אינטרסים מסחריים או פוליטיים, בתמיכת הציבור הרחב.
היצירה "אלפא ואומגה" מאת המלחין, המנצח והפסנתרן גיל שוחט עלתה השבוע בבכורה עולמית בבית האופרה "הליקון" ברוסיה. זוהי הפעם הראשונה שבה מבוצעת אופרה מקורית בעברית בבית אופרה מהחשובים בעולם. המבקרים ברוסיה הכתירו את היצירה כאחת הטובות בעולם
כשגיל שוחט היה בן 15, הוא ראה לראשונה ליטוגרפיות של הצייר אדוארד מונק מ-1908-1909 בתערוכה שהוצגה במוזיאון תל-אביב, ומהרגע הראשון, ידע שהוא רוצה לכתוב מוסיקה בהשראתן. בגיל 20 הוא קיבל הזמנה להלחין את האופרה עבור הפקה של האופרה הישראלית החדשה. במשך שלוש שנים הוא עבד עליה, ובשנת 2001 היא הועלתה לראשונה במשכן לאומנויות הבמה, בהשתתפות גבי שדה בתפקיד אלפא ומיכל שמיר בתפקיד אומגה, בבימויו של דיוויד אולדן ובניצוחו של גארי ברתיני. זו הייתה הפעם הראשונה שבה יצירה מקומית זכתה להפקה שהיקפה ותקציבה משתווים לאופרות גדולות של יוצרים בינלאומיים, והאקדמיה הישראלית לתיאטרון העניקה לה את פרס האירוע הבולט של השנה בתחום אומנויות הבמה. מאז, היא עלתה במהלך השנים גם בטוקיו, באיטליה ובגרמניה.
גיל שוחט: באדיבות הצלמת ליה יפה |
השבוע, ב-21 באוקטובר, 20 שנה אחרי השקתה, היא הועלתה בבכורה עולמית במוסקבה בבית האופרה "הליקון", הנמנה על הידועים והחשובים בעולם. היצירה שהלחין שוחט, ושאותה כתבו דורי מנור ואנה הרמן, הועלתה כיוזמה של הליקון, בבימויו של דמיטרי ברטן, מנהלה של בית האופרה, הממומן על ידי הנשיא פוטין, ונכנסה לרפטואר של הליקון לעשרות, ואולי למאות הצגות. זמרי האופרה הם דוברי רוסית שלמדו עברית במשך שנה שלמה, במיוחד כדי שיוכלו לשיר אותה.
האופרה "אלפא ואומגה" מספרת מחדש את סיפור אדם וחוה. בדומה לסיפור הבראשיתי, זהו סיפור אהבה בין שני האנשים הראשונים על הפלנטה. אלפא, הגבר הראשון בעולם, חי על אי בודד ביחד עם אהובתו, אומגה, האישה הראשונה בעולם.
אלא שהאהבה הגדולה בין השניים מתערערת כשאומגה בוגדת באלפא עם הנחש שמפתה אותה, והיא יולדת בני כלאיים אנשים-נחשים. בקנאתו העזה, אלפא רוצח את אומגה, ומכאן, השרשרת הטראגית היא בלתי נמנעת. ילדיה של אומגה, בני הכלאיים, נוקמים את מות אימם ורוצחים את אלפא.
"הפרשנות שנתן הבמאי לסיפור מעניינת", אומר שוחט. "מה שהם רוצחים, על פי הפרשנות שלו, הוא למעשה ההיבריס, הגאווה הגברית של אלפא. באופן אירוני, זה בדיוק הפוך ליחס המדהים של האמנים ברוסיה לאמנות שלהם, שהוא מקצועי וצנוע מאוד".
המבקרים ברוסיה יצאו מגדרם, והכתירו את היצירה כאחת הטובות בעולם, ואת שוחט עצמו כגאון. "קבלת הפנים ברוסיה הייתה מדהימה", אומר שוחט בראיון ל"חדשות זמן אמת". "קשה לתאר את תחושת האהבה ואת החיבוק החם שלהם זכיתי מהקהל ומהמבקרים. "זה היה מרגש בצורה בלתי רגילה. ולמרות שלכאורה, חוקי הקורונה ברוסיה קובעים שהאולמות יכולים להיות מלאים רק במחצית מהתפוסה שלהם, האולם בפרמיירה היה מלא עד אפס מקום והאווירה הייתה מחשמלת. חזרתי משם כולי נפעם מאחת ההפקות היפות, החכמות והמעוצבות שראיתי בעולם האופרה".
"מגזין זמן אמת" הוא אתר תקשורת שהוקם כדי לספק את מה שחסר כל כך במדיה – עיתונות אחרת, מעמיקה, המייצרת תוכן איכותי, שכולל תחקירים, סקירות ומאמרי עומק, ופועלת מתוך תחושת שליחות וללא אינטרסים מסחריים או פוליטיים, בתמיכת הציבור הרחב.
תגובות לכתבה זו יועברו לאישור לפני פרסום. אנא השתמשו בשפה מכבדת ואם מצאתם טעות, אנא צרפו נימוק ענייני וקישור למקור הטענה.
"מגזין זמן אמת" הוא אתר תקשורת שהוקם כדי לספק את מה שחסר כל כך במדיה – עיתונות אחרת, מעמיקה, המייצרת תוכן איכותי, שכולל תחקירים, סקירות ומאמרי עומק, ופועלת מתוך תחושת שליחות וללא אינטרסים מסחריים או פוליטיים, בתמיכת הציבור הרחב.