בואו להשפיע עוד היום

"מגזין זמן אמת" הוא אתר תקשורת שהוקם כדי לספק את מה שחסר כל כך במדיה – עיתונות אחרת, מעמיקה, המייצרת תוכן איכותי, שכולל תחקירים, סקירות ומאמרי עומק, ופועלת מתוך תחושת שליחות וללא אינטרסים מסחריים או פוליטיים, בתמיכת הציבור הרחב.

לתמיכה או הוראת קבע

מחקר חדש: עשר דקות של ריצה בעצימות בינונית משפרת את מצב הרוח ואת תפקוד הקוגניטיבי

| 679 צפיות
| 679 צפיות

בשונה מפעילויות אירוביות שגרתיות ומתונות, כגון הליכה, שחייה, ורכיבת אופניים, ביצוע מקטעי ריצה קצרים בעצימות בינונית מגבירים את מעורבות השרירים ואת הדרישה האנרגטית, ולפיכך גם עשויה להשפיע משמעותית על המוח. מחקר חדש מצא שעשר דקות בלבד של ריצה בעצימות בינונית משפרת משמעותית את מצב הרוח ומגבירות את היכולת לבצע משימות קוגניטיביות באוכלוסייה צעירה ובריאה

| דרור פירר | כתבות טרום פרסום

מחקרים רבים מראים שלפעילות גופנית יש יתרונות רבים לבריאות, והיא משפיעה לא רק על בריאות הלב וכלי הדם, אלא גם על המוח. מיומנויות אירוביות יומיומיות ובפרט יכולת הריצה מילאה תפקיד חשוב באבולוציה הפיזיולוגית והאנטומית של בני האדם. נמצא שמאחר שהיא מערבת את מרבית מערכות הגוף, היא גם עשויה להשפיע משמעותית על תפקוד המוח והבריאות הנפשית.

למרות מחקרים רבים שבוצעו גם באמצעות רכיבה על אופניים, טרם הובהר באופן ישיר מהו המנגנון המרכזי הקשור בהשפעתה החיובית של הריצה על אזורי המוח המעורבים בשינויים של מצב הרוח והתפקודים הקוגניטיביים.

במחקר שפורסם בחודש נובמבר בכתב העת scientific reports ביקשו חוקרים לבחון את ההשפעה של מקטע ריצה עצים בודד במשך 10 דקות בעצימות בינונית (50% משיא צריכת החמצן, או כ-65% מהדופק המרבי החזוי לגיל), על מצב הרוח על היכולת התפקודית, וכמו גם על המנגנונים העצביים בקליפת המוח הקדם-מצחית האחראים לתפקודים קוגניטיביים שונים. השערתם הייתה כי בהתחשב במידת השליטה הביצועית הנדרשת לצורך תיאום שיווי משקל, תנועה והנעה הגוף במרחב במהלך הריצה, תהיה הפעלה עצבית מוגברת באזור זה, ושתפקודים אחרים באזור זה יפיקו תועלת מהעלייה הזו במשאבי המוח.

כדי לבחון את ההשערה, גויסו 26 מתנדבים יפנים צעירים (18 גברים ו-8 נשים, גיל ממוצע 23 שנים), שהתבקשו לרוץ על גבי מסילה בהשוואה לקבוצת ביקורת שלא ביצעה מאמץ. לאחר הריצה, על כל משתתף היה לבצע מבחן קוגניטיבי שנקרא Stroop Color-Word . במבחן זה מוצגות על מסך מלים באופן מבלבל. לדוגמה, המילה אדום מוצגת בירוק, והמשתתף מתבקש לומר את צבע המילה – לא את מה שהמילה אומרת, ולעשות זאת מהר ככל האפשר. כדי לבצע משימה זו, המוח חייב לעבד את שתי קבוצות המידע, לבלום את המידע החיצוני ולבחור במה שהתבקשו ולא את מה שקראו. במהלך ביצוע המשימות, החוקרים בחנו את השינויים בפעילות מחזור הדם הקשורים לפעילות המוח, באמצעות ספקטרוסקופיה פונקציונלית אינפרה אדום. אפקט ההפרעות של מבחן הStroop - כומת על ידי ההבדל בזמני התגובה עבור משימה זו. בנוסף, העריכו החוקרים את מצב הרוח של המשתתפים באמצעות סולם שנקראTwo-Dimensional   Mood Scale, לפני ואחרי המשימות.

WhatsApp Image 2021 12 11 at 10.43.25

תוצאות המחקר הדגימו כי לאחר עשר דקות של ריצה בעצימות בינונית, חלה הפחתה משמעותית בזמן הפרעות במבחן ה-,Stroop  במלים אחרות, זמן התגובה של המשתתפים למשימה הקוגניטיבית המבלבלת התקצר. יתר על כן, ההפעלה הדו-צדדית של קליפת המוח הקדם מצחית גדלה משמעותית במהלך משימת הStroop -.

במקביל, הריצה הביאה לרמת עוררות והנאה משופרת משמעותית, כאשר אחריה, המשתתפים דיווחו שהם היו במצב רוח טוב יותר. דיווח זה נתמך על ידי הממצאים של הפעלת האזורים בקליפת המוח הקדם-מצחית המעורבים בוויסות מצב הרוח. במלים אחרות, נמצא קשר ישיר בין לבין רמת ההנאה, זמן התגובה להפרעות במבחן ה- ,Stroop ולהפעלה דו צדדית של אזורים בקליפת המוח הקדם-מצחית.

החוקרים הסיקו כי ביצוע פעילות אירובית רב-מערכתית קצרה  (כ-10 דקות) ובעצימות בינונית (כ-60-70% מדופק מרבי חזוי לגיל) מעורר מצב רוח חיובי ומשפר את היכולת התפקודית על ידי הגברה של רמת העוררות במוח, במקביל להפעלה של קליפת המוח באזורים הקדם-מצחיים המעורבים בוויסות תפקודים אלו. לדבריהם, ממצאים אלו, התומכים בהשפעתה של ריצה מתונה, או כל פעילות גופנית אירובית, על בריאות הנפש ועל התפקוד הקוגניטיבי. וכי פעילות גופנית אירובית מסוג הליכה או ריצה היא בעלת ערך יישומי חשוב היות ומדובר על פעילות גופנית נגישה, הזמינה לכל ואינה דורשת ציוד רב או מורכב לביצועה.

ייעוץ מקצועי: איתי גולדפרב, פיזיולוג מאמץ, דוקטורנט במדעי הרפואה, מרצה ומנחה בתחום החינוך הגופני.


בואו להשפיע עוד היום

"מגזין זמן אמת" הוא אתר תקשורת שהוקם כדי לספק את מה שחסר כל כך במדיה – עיתונות אחרת, מעמיקה, המייצרת תוכן איכותי, שכולל תחקירים, סקירות ומאמרי עומק, ופועלת מתוך תחושת שליחות וללא אינטרסים מסחריים או פוליטיים, בתמיכת הציבור הרחב.

לתמיכה או הוראת קבע


האקזיט של בנט: האם האקזיט בחברת פיוניר מעמיד אותו בניגוד עניינים עם פייזר? היועמ"ש טוען שלא

ההנפקה של חברת פיוניר הביאה לראש הממשלה רווח נאה והוא גם בה מחזיק אופציות, אך עתה מתברר כי אחת המשקיעות הגדולות בחברה, היא חברת ההשקעות  וולינגטון המחזיקה גם באחוזים מחברת פייזר. היועמ"ש: "אין ניגוד עניינים"

מבחן אמון(ה): אירוע הקורונה חולל משבר אמון כפול בחברה החרדית – מצד אחד בממסד, מצד שני במנהיגות הרבנית

| מנהל משנה | כתבות טרום פרסום

במקביל, סקרים וראיונות בשטח מצביעים על כך שבניגוד למיתוס המוכר, המגזר החרדי אינו מקשה אחת ומתחת למגבעת השחורה ישנו מגוון עמדות, החל מהקפדה על הנחיות הקורונה ותמיכה בחיסונים, וכלה באי ציות מוחלט

בסתירה להנחיות ה-WHO וה-CDC: משרד הבריאות הנחה לתת את חיסוני הקורונה בשילוב עם חיסונים אחרים

 יום אחרי התחלת מבצע חיסון הילדים בגילאי 5-11 פרסם משרד הבריאות הנחיה המדגישה כי ניתן לתת את חיסוני הקורונה בו זמנית עם חיסונים אחרים, ללא כל צורך לשמור על רווח זמן ביניהם. ואולם, מתברר שהנחיה זו סותרת את ההנחיות של ארגון הבריאות העולמי וה-CDC, המדגישות כי יש לשמור על רווח של לפחות 14 יום, משום שלא קיים עדיין מידע על השפעות השילוב בין החיסונים

נסיון

| אדם אטיאס | כתבות טרום פרסום

חשיפה: במקביל להיערכות לחיסון הילדים - משרד החינוך הורה בינואר להתקין 1,556 דפיברילטורים בבתי הספר

| אדם אטיאס | כתבות טרום פרסום

בחודשים האחרונים, במקביל לתחילת חיסוני הילדים, הוצאו מהמגירה והוכנסו לתוקף תקנות מלפני שלוש שנים המחייבות כל בית ספר עם מעל 500 תלמידים להחזיק דפיברילטור. על פי משרד החינוך, 1556 דפיברילטורים הותקנו עד כה בבתי הספר ברחבי הארץ 

בואו להשפיע עוד היום

"מגזין זמן אמת" הוא אתר תקשורת שהוקם כדי לספק את מה שחסר כל כך במדיה – עיתונות אחרת, מעמיקה, המייצרת תוכן איכותי, שכולל תחקירים, סקירות ומאמרי עומק, ופועלת מתוך תחושת שליחות וללא אינטרסים מסחריים או פוליטיים, בתמיכת הציבור הרחב.

לתמיכה או הוראת קבע

אולי יעניין אותך גם...

כתבות טרום פרסום
נסיון